Tittidii! Tämä taitaakin olla ensimmäinen tällainen virallinen merkintä.

On siis kyse kirjasta Hyväntuulenlaakso, jonka on kirjoittanut Else Lassila. Kirja kertoo Salamaasta, Hyväntuulenlaaksosta, jossa eräs utelias Kitja asuu. Salamaan asukkaat ovat onnellisia ja iloisia, he omistavat hännän ja värikkäät hiukset. Tämä utelias tyttö, Kitja haluaa kumminkin tietää enemmän ihmisistä ja päättää mennää tutkimaan Ihmisten maata kielloista huolimatta. Mutta sieltä Kitja saakin tartunnan ihmispahuudesta ja sillä tavalla saa koko Salamaan vaaraan.

Jos mun pitäisi arvioida kirja 1-5 tähdellä, antaisin ehkä kolme. Kirja oli siis musta "ihan ok". Mä pidin ihan tosi paljon idesta, se oli jotenkin todella jännittävä ja sellainen söpön satumainen. Hahmot olivat myös todella mielenkiintoisia ja hyvin tehtyjä ja esitettyjä. Pidin siitä kaikesta värikkyysjutusta ja muutenkin kaikesta siitä iloisuudesta, mitä salamaalaiset omistivat.

Olen aina ollut sitä mieltä, että näitä suomalaisia huippukirjailijoita lukuunottamatta, löydän harvoin hyviä, suomalaisia kirjoja. Kirjailijat kirjoittaa jotenkin tylsästi ja mitäänsanomattomasti ja tarinalla ei ole oikeastaan mitään pääideaa. Tällä oli pääidea, mutta teksti oli silti toisinaan vähän mitäänsanomatonta. Ja kirjasta huomasi selvästi, että sen oli kirjoittanut aikuinen. En osaa selittää sitä kunnolla, mutta tavallaan kirjan lapsellisuus tai oikeastaan lapsenomaisuus oli liian selkeää, jotenkin liian tarkoitetun näköistä. Ja se häiritsi mua kaikista eniten koko kirjassa. Se oli lapsellinen, mutta väärällä tavalla. Tai ehkä voi tietysti olla, että mulla ei ollut sopivaa mielentilaa tätä kirjaa varten juuri nyt.

Loppua kohden kirja kuitenkin parani ja kyllä se juonen mielenkiintoisuus ja erikoisuus sitten lopuksi vei voiton. Kirja täytti sen, mitä olin toivonutkin: se oli iloinen ja siitä jäi iloinen ja jotenkin jännittävä olo. Oikeastaan... Kyllä voisi kallistua jo kolmeen ja puoleen ne tähdet. : D (aina mun ongelma, päättämisen vaikeus) Mutta siis, kannattaa lukea totta kai, mutta ottaa siihen semmonen huoleton asenne!

- Myy :--)